Wieling 4
8072 TE Nunspeet (NL)
+31 88 - 4568 000
info@hellebrekers.nl
Herkomst en doel
Herkomst en doel
De OEE werd tussen de jaren zestig en tachtig ontwikkeld als onderdeel van de Japanse verbetermethode Total Productive Maintenance (TPM). Bij TPM verbeteren multidisciplinaire teams stapsgewijs de prestaties van de productiemiddelen. Het meten van de OEE is dan een richtlijn om verborgen gebreken te ontdekken. Hierna kent TPM nog zeven stappen.
Doel OEE
Doel OEE
Aannames worden vervangen door feiten
Aannames worden vervangen door feiten
Om dit te kunnen doen, is niet alleen van belang te weten waar de knelpunten (die voor verliezen zorgen) zich bevinden. Ook inzicht hebben in de daadwerkelijke oorzaak hiervan speelt een belangrijke rol. OEE maakt inzichtelijk waar een knelpunt zich voordoet in het proces en geeft -door analyse van de feitelijke gegevens- inzicht in de werkelijke oorzaak. Aannames worden vervangen door feiten waardoor knelpunten bij de bron aangepakt kunnen worden.
Voordat de OEE gemeten wordt, moet vastgesteld zijn wat het doel van OEE is en wat er precies gemeten moet worden om dit doel/deze doelen te halen.
Doelen kunnen bijvoorbeeld zijn:
· Het machinepark moet betrouwbaarder worden met minder storingen
· De kwaliteit van de output moet constanter worden
· De levertijd naar de klant toe moet omlaag
De OEE maakt inzichtelijk hoe deze doelen te behalen zijn
De OEE maakt inzichtelijk hoe deze doelen te behalen zijn
De OEE haalt Beschikbaarheidsverlies (Availability), Prestatieverlies (Performance) en Kwaliteitsverlies (Quality) boven water.
Het betreft hier dan de zogenaamde ‘Six Big Losses’:
Beschikbaarheidsverlies door geplande en ongeplande stops
Prestatieverlies door kleine stops en langzame runs
Kwaliteitsverlies door afgekeurde producten tijdens de
opstart en afgekeurde eindproducten
Vorige
${prev-page}
Volgende
${next-page}