Klachtonderzoek tijdrovend
Klachtonderzoek tijdrovend
Een klacht kan heel divers zijn: het kan een uiting van ontevredenheid zijn over een dienst, een persoon, product of lichamelijk van aard zijn. Als een klacht één van uw producten betreft, wilt u natuurlijk zo snel mogelijk de oorzaak vinden, de klacht goed afhandelen en voorkomen dat het weer gebeurt. Over het algemeen is de oorzaak te achterhalen, kunt u de klager tevreden stellen en er voor zorgen dat de klacht niet meer voorkomt. Of dat ‘zo snel mogelijk’ gebeurt, is echter de vraag.
Case: Pensalot
Case: Pensalot
Het bedrijf ‘Pensalot’ produceert balpennen in allerlei vormen, maten en kleuren. Van iedere batch -van order tot productie- wordt het gehele productieproces zorgvuldig beschreven en per onderdeel in verschillende mappen opgeslagen. Twee maanden na productie van een specifieke batch komen de eerste klachten binnen; een deel van de pennen blijkt te lekken. Aan de kwaliteitsmanager de taak om de oorzaak hiervan te vinden. Na diepgravend onderzoek in alle mappen heeft zij uiteindelijk de oorzaak gevonden: een deel van de aangeleverde kogeltjes bleek van een andere leverancier te komen. Op het oog leken de kogeltjes gelijk aan die van hun reguliere leverancier, maar ze waren net een fractie kleiner. De operator had beide soorten in één batch verwerkt, waardoor een deel van de balpennen wel en een deel niet goed was. De kwaliteitsmanager is uiteindelijk drie uur bezig geweest om de oorzaak van de klacht te achterhalen.
Per productierun houdt MES exact bij wat er allemaal is gebeurd en gedurende het productieproces kunnen de operators digitaal aangeven wat zij zijn tegengekomen.
De vraag naar nieuwere modellen stijgt en Pensalot wil graag uitbreiden. Aangezien digitalisering van het gehele productieproces al langer op de planning staat, wordt dit met de uitbreiding meegenomen. Alles rondom het productieproces wordt digitaal in kaart gebracht en opgenomen in een Manufacturing Execution System (MES). Per productierun houdt MES exact bij wat er allemaal is gebeurd en gedurende het productieproces kunnen de operators digitaal aangeven wat zij zijn tegengekomen. Wanneer er nu een klacht binnenkomt, heeft de kwaliteitsmanager binnen enkele klikken alle noodzakelijke gegevens voor zich. Het kunnen achterhalen van de oorzaak van een klacht kost nu geen drie uur, maar slechts enkele minuten.
Visual Link Software | MES
Visual Link Software | MES
Pensalot heeft om verschillende redenen gekozen voor een Manufacturing Execution System (MES). MES is de digitale link tussen de kantooromgeving en de productievloer. Visual Link Software (VLS) is MES software die speciaal is ontwikkeld door Hellebrekers Industriële Automatisering. Vanaf de digitale invoering van de order verzamelt VLS | MES alle productiegegevens om deze vervolgens via de module Analyse om te zetten in bruikbare informatie. Deze module is zeer geschikt voor het snel achterhalen van de oorzaak van klachten en biedt onderbouwing voor het voorkomen van klachten. Daarnaast is de module bedoeld om de Overall Equipment Efficiency (OEE) te berekenen en biedt het feitelijke informatie waarmee processen verder geoptimaliseerd kunnen worden.
Vorige
${prev-page}
Volgende
${next-page}